keepmeupdated
writings, photo works
Publications

 

 


Publications as author and editor 

Photobooks / Artist’s books

Of Riches & Rags – a reading of the Financial Times, text and photographs by Mireille Ribière, loose leaf book with wrapping, limited edition, 2017-2018.

England’s Dreaming, text and photographs by Mireille Ribière (49 pages, including 11 tipped-in photographic prints), limited edition, 2016.

BUS-SPOTTING + A STORY, in collaboration with paula roush, msdm, limited edition, 2016.

Catching The Light, text and photographs by Mireille Ribière (56 pages including 13 tipped-in photographic prints), limited edition, 2014.

Columbus Day, text and photographs by Mireille Ribière (56 pages including 23 pigment ink prints), limited edition, 2013.

 

On language, literature and the visual arts

 

Georges Perec, Entretiens, conférences, textes rares, inédits, textes réunis, présentés et annotés par Mireille Ribière avec la participation de Dominique Bertelli, Nantes, Joseph K., 2019, 1100 p.

Georges Perec, En dialogue avec l’époque (1965-1981), édition établie par Dominique Bertelli & Mireille Ribière, Nantes, Joseph K., 2011, 192 p.
 More info

Roland Barthes, Humanities-Ebooks (Philosophy Insights), Kindle edition, 2010, 159 Kb. 

Georges Perec: inventivité, postérité, actes du colloque de Cluj-Napoca (14-16 mai 2004) réunis par Mireille Ribière & Yvonne Goga, Cluj-Napoca, Casa Cartii de Stiinta, 2006, 322 p.

 De Perec etc., derechef. Textes, lettres, règles & sens, textes réunis et édités par Eric Beaumatin & Mireille Ribière, Nantes, Joseph K., 2005, 448 p.  Read review online

Georges Perec, Entretiens et conférences, édition critique établie par Dominique Bertelli & Mireille Ribière, Nantes, Joseph K., 2003. Volume I: 1965-1978, 378 p. Volume II: 1979-1981, 440 p. 

Perec – Aujourd’hui, textes réunis et édités par Mireille Ribière, Agora. Revue d’études littéraires, 4, 2002 150 p.

Barthes: A Beginner’s Guide, London, Hodder & Stoughton, 2002, 96 p.

Time, Narrative and the Fixed Image / Temps, narration et image fixe, edited by / sous la direction de Mireille Ribière & Jan Baetens, Atlanta / Amsterdam, Rodopi, 2001, 269 p.  

Help Yourself to Advanced French Grammar (with Thalia Marriott), London, Addison Wesley Longman, 1998, 282 p. Translated into Romanian as Grammatica Limbii Franceze, Bucharest, Teora, 2000, 215 p.

Help Yourself to Essential French Grammar (with Thalia Marriott), London, Addison Wesley Longman, 1998, 239 p.

Mireille Ribière ed., ‘Photo Narrative’, History of Photography (Taylor & Francis), 19:4, 1995, ISSN 0308-7298

Les Poèmes hétérogrammatiques de Georges Perec, (with Bernard Magné), Cahiers Perec 5, Paris, Editions du Limon, 1992, 172 p.

Help Yourself to French Grammar(with Thalia Marriott), London, Longman, 1990, 240 p.

Chapters in books, articles, etc.

Georges Perec et les arts plastiques. Détournement et fidélité : E-book de Joachim Schmid’, Journées d’étude Georges Perec, Université nationale autonome du Mexique (23-25 mai 2019), Le Cabinet d’amateur. Revue d’études perecquiennes en ligne, mai 2020,

‘Georges Perec’s Enduring Presence in the Visual Arts’, in Rowan Wilken and Justin Clemens (eds), The Afterlives of Georges Perec, Edinburgh University Press, 2017 (hardback) / 2018 (paperback), pp. 23-44. 

‘Le lieu et la forme dans La Clôture de Georges Perec’ [revised], in Le Cabinet d’amateur. Revue d’études perecquiennes en ligne, mai 2015.

‘La poésie en question dans La Clôture et autres poèmes de Georges Perec’, in Revue d’études perecquiennes en ligne, mai 2015.

‘Georges Perec, an enabling figure.The example of Columbus Day. Paper presented at Teesside University (28 March 2014), academia.edu

La postérité de La Disparition’ [revised], Le Cabinet d’amateur. Revue d’études perecquiennes en ligne, janvier 2014.

‘Pascale Roze : “Ce que je vois de ce que j’ai fait”’(Propos recueillis par Mireille Ribière, novembre 2010), in Yvonne Goga et Simona Jisa (ed.), Pascale Roze : entre réalité et fiction, Cluj-Napoca (Romania), Casa Cartii de Stiinta, 2010, pp. 7–14.

Georges Perec/Joachim Schmid: Tentative de description d’un projet de livre d’artistes’, suivi de ‘Entretien avec Joachim Schmid (Arles, juillet 2008)’, in Jean-Luc Joly (ed.), Perec et l’art contemporain, (Cahiers Georges Perec 10), Paris, Le Castor Astral, 2010, pp. 227–252.

‘Barthes’ Early Years’, a companion essay to Roland Barthes, online at academia.edu, 14 pages.

‘Barthes’ Early Works’, a companion essay to Roland Barthes, online at academia.edu, 15 pages. 

Barthes and the Theatre’, a companion essay to Roland Barthes, online at academia.edu, 16 pages.  

‘Art citationnel et romanesque dans La Disparition de Georges Perec’, in Hermes Salceda et Jean-Jacques Thomas (ed.), Le Pied de la lettre, New Orleans, Presses Universitaires du Nouveau Monde, 2010, pp. 133–143.

‘Kateb Yacine, Georges Perec: une poétique de l’absence?’, in Rabâa Abdelkéfi (ed.), Dialogue et intertextualité dans l’œuvre de Kateb Yacine, actes du colloque de Tunis (22-23 février 2005), Tunis, Éditions Sahar avec le concours de l’Institut français de coopération, 2009. More info

‘Le lieu et la forme dans La Clôture’, in Rabâa Abdelkéfi (ed.), La Mémoire des lieux dans l’œuvre de Georges Perec, préface de Bernard Magné, Tunis, Éditions Sahar avec le concours du service de coopération et d’action culturelles, 2009, pp. 147–170.

‘L’informe de la grille dans les arts visuels’, in Jean-Jacques Thomas & Bernardo Schiavetta (dir.), La Forme et l’informe dans la création moderne et contemporaine (Formules 13), Paris, Noesis, 2009, pp. 29–42. Download

‘Barthes réaliste’, in Madeleine Renouard (ed.), Barthes pour tous, actes du colloque de Londres (mars 2004), Europe 952-953 (Georg Büchner – Roland Barthes), août/septembre 2008, pp. 241–248.

‘Le Mystère dans tous ses états’ [Postface], in Christelle Reggiani and Bernard Magné (eds.), Écrire l’énigme, Paris, Presses Universitaires de la Sorbonne, 2007, p. 329.

‘Cinéma : les projets inaboutis de Georges Perec’, in Cécile De Bary (ed.), Le Cinématographe (Cahiers Georges Perec 9), Paris, Le Castor Astral, 2006, pp. 151–71. 

La postérité de La Disparition’, in Mireille Ribière and Yvonne Goga (eds.), Georges Perec: inventivité, postérité, actes du colloque de Cluj-Napoca (14-16 mai 2004), Cluj-Napoca, Casa Cartii de Stiinta, 2006, pp. 191–209. Also in Le Cabinet d’amateur. Revue d’études perecquiennes en ligne, janvier 2014.

‘Paul Léautaud’, in Gaëtan Brulotte and John Phillips (eds.), Encyclopedia of Erotic Literature, New York, Routledge, 2006, vol. 2, pp. 788–789.

‘Roger Vaillant’, in Gaëtan Brulotte and John Phillips (eds.), Encyclopedia of Erotic Literature, New York, Routledge, 2006, vol. 2, pp. 1329–1332.

‘Traces mallarméennes chez Georges Perec’, in Daniel Bilous (ed.), Mallarmé et après ? Fortunes d’une œuvre, actes du colloque de Tournon (octobre 1998), Paris, Noésis, 2006, 237–246.

Georges Perec, Roland Barthes: l’élève et le maître’, in Eric Beaumatin & Mireille Ribière (eds.), De Perec etc., derechef. Textes, lettres, règles & sens, Nantes, Joseph K., 2005, pp. 336–351. Online at academia.edu

‘Georges Perec. El andamiaje de las vidas y sus instrucciones de uso’, Quimera, revista de literatura, n° 244, mayo 2004, pp. 36–38.

‘Vingt ans d’études perecquiennes’, Formules 6 : Georges Perec et le renouveau des contraintes (Paris, Noésis), 2002, pp. 10–20. Online at academia.edu

Maus. A Survivor’s Tale by Art Spiegelman: a second-hand narrative in comic-book form’, in Mireille Ribière & Jan Baetens (eds.), Time, Narrative and the Fixed Image / Temps, narration et image fixe, Atlanta / Amsterdam, Rodopi, 2001, pp. 131–143.

‘Faiblesse idéologique, faiblesse esthétique? A propos de quelques romans nouveaux’, Agora. Revue d’études littéraires (Cluj-Napoca), 2, 2001, pp. 109–114.

La Disparition / A Void: deux temps, deux histoires?’, in Steen Bille Jørgensen & Carsten Sestoft (eds.), Perec et l’Histoire, Copenhagen, Museum Tusculanum Press / University of Copenhagen (Etudes romanes 46), 2000, pp. 143–157.

La Disparition et sa traduction par Gilbert Adair: deux textes, une même œuvre?’, Palimpsestes (Paris, Presses de la Sorbonne Nouvelle), 12, 2000, pp. 127–135.

‘La photographie dans La Clôture’, Le Cabinet d’amateur (Toulouse, Presses Universitaires du Mirail), 7/8, 1998, pp. 107–119.

‘Par acquit de conscience… Le Temps dans W ou le souvenir d’enfance’, Le Cabinet d’amateur (Toulouse, Presses Universitaires du Mirail), 7/8, 1998, pp. 255–264.

En marge du Cahier des charges de la Vie mode d’emploi de Georges Perec’, in Yvonne Goga (ed.), Georges Perec (actes du colloque de Cluj, 17-119 octobre 1996), Cluj-Napoca, Editura Dacia, 1997, pp. 67–76.

‘Séquence, suite, série, récit’, in Jan Baetens (ed.), Le Roman-photo. Atlanta / Amsterdam, Rodopi, 1996, pp. 94–111.

‘Danny Lyon’s family album’, History of Photography (Taylor & Francis), 19:4, 1995, pp. 286–293.

Alphabet pour Stämpfli de Georges Perec’, Le Cabinet d’amateur (Paris, Les impressions nouvelles), 1, 1993, 77-97.

‘En paralelo: encuentro’, Anthropos (Barcelona), 134/135, 1992, pp. 113–125.

‘Signé Perec ou l’ordonnance des poèmes dans Alphabets’, in Mireille Ribière (ed.), Parcours Perec, Lyon, Presses Universitaires de Lyon, 1990, pp. 146–154.

‘“Maudit bic ou la maldiction” dans La Disparition de Georges Perec’, Études Littéraires (Quebec), 23:1-2, 1990, pp. 53–78.

‘Georges Perec: Doing theory’, Paragraph, 12:1, 1989, pp. 56–64.
—, reprinted in Contemporary Literary Criticism (Farmington Hills, Gale), vol. 116, 1999.

‘L’autobiographie comme fiction’, Cahiers Perec 2: W ou le souvenir d’enfance: une fiction / Textuel 21, 25-37, ISSN 0766-4451.
—, second revised edition, Cahiers Perec 2 / Textuel 21, 1998, pp. 13–26. More info

‘Contrainte et effervescence dans La Disparition de Georges Perec’, in Texte et Anti-texte, Cahiers de narratologie appliquée (Nice), 1, 1987, pp. 185–196.

Alphabets: de l’exhibitionnisme”, in Bernard Magné (ed.), Georges Perec: colloque de Cerisy (Cahiers Perec 1), Paris: POL, 1985, pp. 134–145. More info

‘Coup d’L’, Littératures (Toulouse), 7, 1983, pp. 49–59.


Selected Publications as Translator

Into English

Anne Mœglin-Delcroix, ‘Anything more to say about artists’ books’, trans. Mireille Ribière & Timothy Warner, in Thomas Hvid Kromann et al. (eds), Danske Kunstnerbøger / Danish Artists’ Books, Copenhagen / Cologne, Møller / Verlag der Buchhandlung Walther König, 2013, 61–72.

Gaston Leroux, The Phantom of the Opera, translated and edited by Mireille Ribière with an introduction by Jan Matlock, London, Penguin Books (Black Classics), 2012, 314 p. 

Gaston Leroux, The Phantom of the Opera, translated by Mireille Ribiere, London, Penguin Books, 2009, 357 p.

Rhyme Maker, English version of a rhyme generator based on Cent mille millards de poèmes by Raymond Queneau, CD-ROM for interactive computer game, Exhibition Nouvel Art d’apprendre, Nov. 1999-Dec. 2002, Cité des sciences et de l’industrie, Paris.

Into French

Simon Grennan, Courir deux lièvres, un roman de peu de mots, translated from the English (Disposession) by Mireille Ribière, Les impressions nouvelles, 2015.

Augustus Young, ‘m.mémoire’, tr. Mireille Ribière & Marie-Christine Morris, in m.memoire, Dublin, Duras Press, 2014, 49-88.

Utrecht & le mouvement caravagesque international, tr. Mireille Ribière et al., Paris Tableau SAS, 2014, 104 p.

Paris Tableau, le Salon international de la peinture ancienne (13–16 novembre 2014), tr. Mireille Ribière et al., catalogue des œuvres exposées, 147 p.

Federico Zeri et le connoisseurship, tr. Mireille Ribière et al., Paris, Paris Tableau SAS, 2013.

Paris Tableau, le Salon international de la peinture ancienne (13–17 novembre 2013), tr. Mireille Ribière et al., catalogue des œuvres exposées, 127 p.

Anthony Rudolf, ‘Au commencement était la traduction’, tr. Mireille Ribière, in Cahiers de l’Herne (Paris), 2010, 286-289.

Enrico Bruschini, Les Chefs-d’œuvre du Vatican, tr. Mireille Ribière, Florence / Londres, Edizioni musei vaticani / Scala, 2005, 160 p.

Wolfgang Prohaska, Le Kunsthistorisches Museum de Vienne: la collection de peintures, tr. Mireille Ribière, Londres / Munich, Scala / C.H. Beck, Scala, 3e édition revue et mise à jour, 2004, 128 p.

Manfred Leithe-Jasper & Rudolf Distelberger, Le Kunsthistorisches Museum de Vienne: le trésor impérial et ecclésiastique, tr. Mireille Ribière, 2e édition, Scala, 2004, 96 p.

Alastair Laing, Les Dessins de Boucher, tr. Mireille Ribière et al., New York / Paris, American Federation of Arts / Editions Scala, 2003, 264 p.

Graham W.J. Beal, American Beauty. Chefs-d’oeuvre du Detroit Institute of Arts (1770-1920), tr. Denise Luccioni & Mireille Ribière, Londres, Scala Publishers, 2002, 128 p.

Arne Eggum, Gerd Woll & Marit Lande, Munch au musée Munch, Oslo, tr. Mireille Ribière & Evelyne Tritsch, Londres / Oslo, Scala /Musée Munch, 2001, 128 p.

Barbara Moore & Carla Brenner, La National Gallery of Art, Washington, tr. Anne Walgenwitz & Mireille Ribière, Londres /Washington, Scala /National Gallery of Art, Washington, 2001, 64 p.

Tania Ørum, ‘Perec et l’avant-garde dans les arts plastiques’, tr. Mireille Ribière, in Steen Bille Jørgensen & Carsten Sestoft (eds), Perec et l’Histoire, Copenhagen, Museum Tusculanum Press/University of Copenhagen (Études romanes 46), 2000, 201-213. Original English version.

Robert Hall, Made in China (Porcelain Snuff Bottles from Jingdezhen, Chinese Snuff Bottles VIII, Exhibition June 10-28 1996), tr. Mireille Ribière, London/Paris, Peter Hall, 1996, 40 p.

Rifat Chadirji, Kamil Chadirji photographe, tr. Mireille Ribière, Londres, LAAM, 1992, 83 p.

CD Notes for Opera Rara (1990s—present day)